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    Campagne Kickstarter du Recalbox RGB Dual

    Bigou · Sunday, 12 December - 11:31 · 1 minute

Les gens, je dois vous parler de Recalbox RGB Dual. Mais pour bien comprendre ce que c'est, il faut d'abord parler du projet #Recalbox principal.

Recalbox c'est quoi? C'est un système d'exploitation #libre dédié à l'émulation, permettant de rejouer aux jeux de votre enfance. (Recalbox ne fournie que les émulateurs, PAS LES JEUX!) Ce système tourne sur plusieurs plateformes, notamment #Raspberry_Pi qui est celle qui nous intéresse ici.

Le #RGB_Dual quand à lui est une carte d’extension se branchant sur le port GPIO d'un Raspberry Pi 3, Pi4 ou Pi400 qui permet de le brancher sur une TV cathodique (via la prise #péritel, parfois aussi appelé #SCART) ou autre écran #CRT (via une prise #VGA) et de profiter d'un VRAI signal #RGB.

Quel intérêt? De pouvoir jouer avec tout les ajouts qu’apporte l'émulation moderne, (save states, manette bluetooth, …) tout en profitant de l'image tel qu'elle était conçu. (Bien sur, il faut un écran #CRT pour ça.) Parce que les écrans moderne on tendance à donner une apparence bien plus plate à l'image qu'elle n'était à l'époque.

Qui plus est, comme toujours avec #Recalbox, tout se paramètre en automatique.

Rassurez-vous, si vous embarquez votre Raspberry Pi chez un pote qui n'a plus que des écrans plats, vous pouvez toujours utiliser le port HDMI. (N'essayer juste pas d'utiliser plus d'une sortie vidéo à la fois, ça fonctionne pas. Faut pas trop en demander non plus!)

Page du Recalbox RGB Dual sur le site Recalbox

Campagne Kickstarter du Recalbox RGB Dual

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    Nintendo throws rare bone to modern EU gamers via N64 60 Hz toggle

    news.movim.eu / ArsTechnica · Monday, 11 October, 2021 - 18:36 · 1 minute

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Enlarge / We're well past the days of CRT TVs by default, and Nintendo Europe's latest welcome update acknowledges this. (credit: Aurich Lawson | Getty Images)

On Monday, Nintendo of Europe announced a very region-specific—and era-specific—tweak for its upcoming collection of N64 games on the Switch : an option to swap between the PAL and NTSC video standards. While the announcement may sound ho-hum to outsiders, anyone in Europe with a vested interest in classic gaming will appreciate what the toggle affords.

The issue boils down to differences between NTSC and PAL, the leading video broadcast standards on CRT TVs during Nintendo's '80s and '90s heyday. North American and Japanese TV sets were configured for NTSC, which has a refresh rate standard of 60 Hz, while the PAL sets that dominated Europe had a slightly higher pixel resolution and a lower refresh rate standard of 50 Hz.

If you merely watch TV series or films on both NTSC and PAL sets, the difference is noticeable yet mild. But for much of the '80s and '90s, many video games, especially the ones made by the largely Japanese console industry, suffered in PAL because they were coded specifically for NTSC standards. In order to port the games to PAL, developers generally didn't go back and reconfigure all of the timings, especially in the case of early 3D games. Instead, internal clock speeds were often slowed down to 83.3 percent to match European TV refresh rates. This meant both slower gameplay than what was originally coded and slower playback of music and sound effects. (These games also often shipped with NTSC's pixel maximums in mind, so they were squished to fit on PAL displays.)

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