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      Microsoft hires DeepMind co-founder to lead new AI division

      news.movim.eu / TheGuardian · Wednesday, 20 March - 08:04

    British tech pioneer Mustafa Suleyman will be chief executive of organisation focusing on consumer products and research

    Microsoft has appointed the co-founder of the British artificial intelligence lab DeepMind as the head of a new AI division.

    Mustafa Suleyman , 39, co-founded DeepMind with Demis Hassabis and Shane Legg in 2010 and the company went on to be bought by Google for £400m in 2014 . It now forms the core of Google’s AI efforts after merging with another unit to become Google DeepMind in 2023.

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      DeepMind cofounder Mustafa Suleyman will run Microsoft’s new consumer AI unit

      news.movim.eu / ArsTechnica · Tuesday, 19 March - 17:25

    Mustafa Suleyman, talks on Day 1 of the AI Safety Summit at Bletchley Park at Bletchley Park on November 1, 2023 in Bletchley, England.

    Enlarge / Mustafa Suleyman, talks on Day 1 of the AI Safety Summit at Bletchley Park at Bletchley Park on November 1, 2023 in Bletchley, England. (credit: Getty Images )

    Microsoft has hired Mustafa Suleyman, the co-founder of Google’s DeepMind and chief executive of artificial intelligence startup Inflection, to run a new consumer AI unit.

    Suleyman, a British entrepreneur who cofounded DeepMind in London in 2010, will report to Microsoft chief executive Satya Nadella, the company announced on Tuesday. He will launch a division of Microsoft that brings consumer-facing products, including Microsoft’s Copilot, Bing, Edge, and GenAI under one team called Microsoft AI.

    Nadella said in a statement on Tuesday: “I’ve known Mustafa for several years and have greatly admired him as a founder of both DeepMind and Inflection, and as a visionary, product maker and builder of pioneering teams that go after bold missions.”

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      Google DeepMind présente SIMA, l’IA qui jouera contre vous

      news.movim.eu / Korben · Friday, 15 March - 06:20 · 4 minutes

    Accrochez-vous bien à vos manettes car Google DeepMind vient de dévoiler un truc de dingue qui devrait intéresser le gamers que vous êtes !

    Leur nouveau programme d’IA baptisé SIMA (Scalable Instructable Multiworld Agent) est capable d’apprendre à réaliser des tâches dans une multitude de jeux vidéo, juste en suivant des instructions en langage naturel.

    Nvidia avait déjà fait fort l’année dernière en annonçant une techno pour créer des PNJ dotés d’une IA générative capable de discuter en temps réel avec les joueurs. Mais SIMA pousse le concept encore plus loin en acquérant carrément des compétences de joueur humain. Voilà qui promet des parties multijoueurs d’un nouveau genre !

    Pour entraîner leur agent, les chercheurs de DeepMind ont collaboré avec huit studios de développement, dont des pointures comme Hello Games (No Man’s Sky) ou Coffee Stain (Valheim). Ils ont ainsi pu plugger SIMA dans des jeux aussi variés que la sandbox spatiale No Man’s Sky, le jeu de destruction créative Teardown ou même le totalement barré Goat Simulator 3 que mes enfants adorent (bêêê !). De quoi lui faire découvrir un max d’environnements interactifs et lui apprendre tout un tas de skills, de la simple navigation dans les menus jusqu’au pilotage de vaisseau ou au craft d’équipements.

    Le plus fort, c’est que SIMA n’a pas besoin d’accéder au code source des jeux ni à des API spécifiques. Il lui suffit de deux inputs : le flux d’images à l’écran et des instructions basiques en langage naturel fournies par l’utilisateur. Avec ça, il est capable de prendre le contrôle du personnage principal via des commandes clavier/souris pour réaliser les actions demandées.

    Autrement dit, SIMA interagit avec les jeux exactement comme un joueur humain ! C’est fou !

    Pour l’instant, l’agent IA maîtrise environ 600 compétences de base : tourner à gauche, grimper à une échelle, ouvrir la carte… Mais il n’est pas encore capable de réaliser des tâches plus stratégiques nécessitant de la planification, comme trouver des ressources pour construire un camp de base. Mais les chercheurs de DeepMind comptent bien l’entraîner pour y parvenir. L’idée, c’est de combiner la puissance des grands modèles de langage (LLM), qui excellent pour générer des connaissances et des plans, avec un agent capable de passer à l’action de manière autonome.

    Les tests réalisés montrent d’ailleurs que SIMA est bien plus performant quand il a été entraîné sur un ensemble de jeux que sur un seul. Mieux, un agent formé sur 8 jeux mais pas sur le 9ème se débrouillera presque aussi bien sur le 9ème, qu’il n’a jamais vu, qu’un agent IA spécialisé.

    SIMA est donc capable de développer des capacités de généralisation au-delà de son entraînement initial. C’est hyper prometteur même s’il va encore falloir bosser pour qu’il atteigne le niveau des vrais joueurs. Vos streamers Twitch préférés ne sont pas encore tous au chômage, je vous rassure !

    Les résultats de SIMA ouvrent en tout cas la voie vers une nouvelle génération d’agents IA généralistes et pilotés par le langage. En les exposant à un maximum d’environnements et en les dotant de modèles toujours plus avancés, DeepMind espère les rendre plus polyvalents et capables de réaliser des tâches de plus en plus complexes, aussi bien dans les univers virtuels que dans le monde réel.

    Imaginez un peu les possibilités : un agent IA qui pourrait vous servir de bon pôte dans vos jeux préférés mais aussi vous assister dans plein de tâches du quotidien, juste en lui parlant ! J’imagine également que l’armée américaine s’en frotte déjà les mains…. gloups !

    En attendant de pouvoir tester tout ça, je vous recommande de garder un œil sur les travaux de DeepMind , qui sont en train de repousser les limites de ce qui est possible avec l’IA. Et si vous avez envie de vous essayer à la création de PNJ « intelligents », jetez aussi un œil au projet « ACE for Games » de Nvidia , c’est assez bluffant !

    Quoiqu’il en soit, ça promet en tout cas de sacrées parties multijoueurs dans les années à venir, avec des bots toujours plus crédibles pour peupler les mondes virtuels et interagir avec nous. Mais n’ayez crainte, même si ces IA font des progrès fulgurants, je pense qu’on est encore loin du jour où elles pourront nous botter les fesses sur nos jeux préférés. Enfin, vu comme je suis une quiche en jeu, mes fesses c’est possible mais pour les autres, vous restez les meilleurs quand il s’agit de faire preuve de créativité et de sens tactique.

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      Genie : la dernière IA de DeepMind génère des jeux vidéo à partir de simples images

      news.movim.eu / JournalDuGeek · Wednesday, 13 March - 15:04

    Genie Deepmind

    Certes, les résultats sont encore balbutiants. Mais à terme, cette capacité à créer des environnements virtuels interactifs à partir de simples images pourrait bien faire passer l'IA générative dans une nouvelle dimension.
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      Attaqué par Elon Musk, OpenAI riposte en dévoilant ses mails privés

      news.movim.eu / Numerama · Wednesday, 6 March - 11:49

    elon musk

    Les tensions entre OpenAI et Elon Musk montent d'un cran. Après la plainte du milliardaire américain, les fondateurs de l'entreprise spécialisée en IA dévoilent des mails de leur ancien partenaire. Ils entendent souligner le double discours de l'entrepreneur.

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      Google’s Genie model creates interactive 2D worlds from a single image

      news.movim.eu / ArsTechnica · Tuesday, 5 March - 18:01 · 1 minute

    A collage of some of the "interactive environments" generated by Genie from static images or text prompts.

    Enlarge / A collage of some of the "interactive environments" generated by Genie from static images or text prompts. (credit: Google DeepMind )

    At this point, anyone who follows generative AI is used to tools that can generate passive, consumable content in the form of text , images , video , and audio . Google DeepMind's recently unveiled Genie model (for "GENerative Interactive Environment") does something altogether different, converting images into "interactive, playable environments that can be easily created, stepped into, and explored."

    DeepMind's Genie announcement page shows plenty of sample GIFs of simple platform-style games generated from static starting images (children's sketches, real-world photographs, etc.) or even text prompts passed through ImageGen2 . And while those slick-looking GIFs gloss over some major current limitations that are discussed in the full research paper , AI researchers are still excited about how Genie's generalizable "foundational world modeling" could help supercharge machine learning going forward.

    Under the hood

    While Genie's output looks similar at a glance to what might come from a basic 2D game engine, the model doesn't actually draw sprites and code a playable platformer in the same way a human game developer might. Instead, the system treats its starting image (or images) as frames of a video and generates a best guess at what the entire next frame (or frames) should look like when given a specific input.

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      Cette IA est plus forte que vous en maths

      news.movim.eu / JournalDuGeek · Monday, 22 January - 08:00

    Maths

    Les problèmes de géométrie sont encore un casse-tête pour l'intelligence artificielle. Google DeepMind a trouvé une solution avec AlphaGeometry, un programme IA qui sait résoudre de tels problèmes complexes.
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      DeepMind AI rivals the world’s smartest high schoolers at geometry

      news.movim.eu / ArsTechnica · Thursday, 18 January - 23:55

    Demis Hassabis, CEO of DeepMind Technologies and developer of AlphaGO, attends the AI Safety Summit at Bletchley Park on November 2, 2023 in Bletchley, England.

    Enlarge / Demis Hassabis, CEO of DeepMind Technologies and developer of AlphaGO, attends the AI Safety Summit at Bletchley Park on November 2, 2023 in Bletchley, England. (credit: Toby Melville - WPA Pool/Getty Images )

    A system developed by Google’s DeepMind has set a new record for AI performance on geometry problems. DeepMind’s AlphaGeometry managed to solve 25 of the 30 geometry problems drawn from the International Mathematical Olympiad between 2000 and 2022.

    That puts the software ahead of the vast majority of young mathematicians and just shy of IMO gold medalists. DeepMind estimates that the average gold medalist would have solved 26 out of 30 problems. Many view the IMO as the world’s most prestigious math competition for high school students.

    “Because language models excel at identifying general patterns and relationships in data, they can quickly predict potentially useful constructs, but often lack the ability to reason rigorously or explain their decisions,” DeepMind writes . To overcome this difficulty, DeepMind paired a language model with a more traditional symbolic deduction engine that performs algebraic and geometric reasoning.

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      Google says new AI model Gemini outperforms ChatGPT in most tests

      news.movim.eu / TheGuardian · Wednesday, 6 December - 15:00

    Gemini is being released in form of upgrade to Google’s chatbot Bard but not yet in UK or EU

    Google has unveiled a new artificial intelligence model that it claims outperforms ChatGPT in most tests and displays “advanced reasoning” across multiple formats, including an ability to view and mark a student’s physics homework.

    The model, called Gemini, is the first to be announced since last month’s global AI safety summit where tech firms agreed to collaborate with governments on testing advanced systems before and after their release. Google said it was in discussions with the UK’s newly formed AI Safety Institute over testing Gemini.

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